2010. nov. 18.

Negyedév

Lassan vége az első három iskolai hónapnak. Jön a negyedéves értékelés. November végén, december elején kiosztjuk a tájékoztató füzeteket a gyerekek szöveges értékelésével.

Előtte felmérjük a tudásukat.

Olvasásból minden gyereket külön-külön meghallgattam. Az eddig tanult néhány betűt kellett felismerniük, egy és két szótagú szavakat kiolvasniuk. A szülők megnyugtatására közlöm, minden gyerek teljesítette a feladatot (kivéve persze a betegség miatt hiányzókat-a felmérőt csak akkor iratom meg, ha ők is teljesítik majd a feladatot). Minden gyerek felismeri az eddig tanult betűket, a szavakat is ki tudja olvasni, igaz van aki lassabban, döcögősebben, van aki pedig már betűzés nélkül, folyamatosan. De ez teljesen normális. :)
Az i és l betűket többen összekeverik, ennek oka, hogy a l betű még új, és megzavarja őket az i nagy nyomtatott alakja. Nem tartom jónak, hogy a nagybetűs alakot is tanítani kell a betűkkel, írni pedig nem írjuk. Jó volt a mi gyerekkorunkban, hogy a nagybetű kicsi alakban volt írva, de vörös színnel különböztették meg a nevek, mondatok elején. Most a magánhangzók és a mássalhangzók vannak színnel jelölve (mássalhangzók zölddel, magánhangzók pirossal). Ennek is van előnye természetesen.

Ügyesen fújja az osztály a magánhangzókat (még mankók a hívóképek), tudják, hogy 14 magánhangzó van a magyar ábécében, 7 pár. A párok egyike rövid, a másik pedig hosszú. Ügyesen hangoztatják, a különbség is hallatszik az időtartamban. :)

Talán a többi osztály előrébb jár betűtanulásban, de én nem szeretnék rohanni vele. Még most is bizonytalanok, néhány betű után, nem látom értelmét, hogy egyszerre sokat vegyünk. Csak hadd rögzüljön szépen, amit eddig megtanultunk és álljon össze a fejükben, hogy mit is csinálunk. Ha délelőtt vagyok velük, akkor heti 3 betűt veszünk, délutános héten pedig egyet és a többivel együtt gyakoroljuk.

Jövő hét elején írásbeli felmérés is lesz. Akkor iratom meg a gyerekekkel, ha visszajönnek a hiányzók. Reményeim szerint (és a szülők visszajelzései alapján) kedden már mindenki jön iskolába (persze a vírus dönt).
A felmérést az olvasókönyv feladataiból állítottam össze. Két csoport lesz. Többnyire olvasást felmérő feladatok lesznek, de lesz írás is benne. A beadott füzetekből egyet dolgozatfüzetnek neveztem ki, ebben fogunk dolgozni. Javítás után hétvégére hazaadom megnézni. Minden feladatért pontot kapnak a gyerekek, majd a végén százalékolom a munkájukat (de az is leírom, milyen érdemjegyet érne).

Feladattípusok:

1. Írott betűket, betűkapcsolást kell lemásolnia a gyerekeknek írottan.
2. Nyomtatott betűket, betűkapcsolást kell lemásolniuk írottan.
3. Nyomtatott szavakat kell összekötni az írott párjukkal.
4. El kell olvasni a megadott szót és lerajzolni.
5. Kép alatt szereplő szavak közül alá kell húzni a kép nevét.
6. Képeket kell a megfelelő betűkhöz kötni (hallod benne?).
7. Képeket kell a megfelelő szótaghoz kötni (hallod benne?).

Ha a gyerekekkel végigolvastatjátok többször az utolsó lecke szavait, esetleg néhányat kiírtok a füzetbe és ott meg kell oldania a gyerkőcnek, akkor nem lesz semmi gond a jövő héten! :)

Az olvasásnál lehet betűzni, nem szükséges rögtön folyamatosan kiolvasni a szavakat (nem is megy minden gyereknek).

Így szoktuk közösen:

pl. al-ma

Először kibetűzzük az első szótagot: a-l, majd összeolvassuk - al.
Aztán a második szótagot: m-a, ma.
Aztán a kiolvasott szótagokat mondjuk ki: al-ma.
Majd összeolvassuk: alma.

Ha bármi kérdésetek van, nyugodtan szóljatok! Tessék bátrabbnak lenni, és írjatok megjegyzéseket a bejegyzésekhez, hogy tudjak segíteni!!
Köszönöm! :)

6 megjegyzés:

  1. Ha valaki nem akar, vagy nincs ideje gyakorlatot készíteni, ide raktam egyet. Remélem Barbi "néni" is jóváhagyja!
    Sanyi

    https://docs.google.com/viewer?a=v&pid=explorer&chrome=true&srcid=0Byn__mkGq9MYZWU3ZmRlOWYtNGY2ZC00MzMzLWE0N2UtYmUwOTNkZWFmZTll&authkey=CNKO27cC&hl=hu

    VálaszTörlés
  2. Betűzés után a kiolvasáshoz magában ismét betűznie kell. Ez fárasztó, és tévedést is okozhat.
    Van valamilyen praktikád, rávezető gyakorlatod, vagy "marad" a gyakorlás?
    S.

    VálaszTörlés
  3. Elnézést, hogy "belekontárkodom", de mi nem silabizálunk már az első pillanattól sem. Nagyon lassan utaztatjuk a betűket egymáshoz. Vagyis 2-3 másodpercig hangoztatjuk a szó hangjait, hogy összemosódjanak. Csak így tudom írásban érzékeltetni: aaaaaaaaaaallllllllllllll-mmmmmmmmmmmmmmmmmaaaaaaaaaa . Gördülékenyebb szerintem, bár az első időben kétségtelenül lassabb. Hamarosan fordul a kocka!

    VálaszTörlés
  4. Bejus: így tanítottam nekik, de nem erőltetem, van aki már folyamatosan kiolvassa, van aki egyszer végig betűzi és úgy mondja ki, van aki az én tanításom szerint tudja. Rájuk bízom, a lényeg, hogy kikerekedjen, ami le van írva.

    Sándor: Próbáljátok ki Bejus módszerét is. :) Egyébként fog ez sikerülni, csak van amelyik gyereknek több idő kell, hogy összeálljon a kis fejében, hogyan is megy ez. :)

    VálaszTörlés
  5. Barbi! Olyan jóó, hogy így leírod!! Nagyon Köszi!!! A kis drágám ma lett 6 éves!! de ugyanolyan jól halad az olvasással meg a többi feladattal, mint az "idősebb" osztálytársai;;))
    Nála is elő szokott fordulni, hogy mire kibetűzi a szavakat, elfelejti az elejét és újra betűzi magában;) De remélem ez sok gyakorlással "el fog múlni".
    Az oldalad "reklámozom" a szülőknek;;))

    VálaszTörlés
  6. Sanyi! Köszi, hogy beraktad az oldalt!! Van még esetleg hasonló??? Érdekelne;;))

    VálaszTörlés