2010. okt. 26.

A gyerekek csütörtökön hozhatnak cukorkákat, csokoládét, hogy meg tudják kínálni a suli halloween-jelmezeseit! Cukorka nélkül bizony lisztet szórnak ránk! :D

Az iskolában meghirdetett Halloween Party az angolosoknak szól. Beleértve az elsős angolosokat is. Ám Ági néni kéri, hogy kicsik csak szülőkkel maradjanak, és gondolják meg tényleg szeretnének-e jönni, mert lesznek ijesztő jelmezek, hanghatások! Tavaly volt sírás-rívás... :)

Az Elsős fényképem fotókból lehet majd utánrendelést leadni.
Antal Norbert tanár úr képeiből is lehet kérni, ha szerepel rajta valamelyik gyerkőc. Ezek a Kisállat kiállítás napján készültek. Darabja 150Ft.


Labdatombolát lehet venni 100Ft-ért. Pénteken Moórné Zsóka néni labdákat sorsol ki. A bevétel a vörös iszap tragédia károsultjaié lesz.
Köszönöm a további adományokat is az iskola nevében, amiket a befőttesüvegbe bedobtak a szülők, gyerekek!


Kedves Szülők!

Kicsit lelassult a blog. A magánélet szólt közbe, az én gyermekem is beteg lett, mint sokunké.
Őszi szünetben sok fotót és információt teszek majd fel.
Köszönöm a türelmeteket!

2010. okt. 11.

Betűtanulás


Nemsokára elkezdjük a betűtanulást.
Minden betűnél azonos módon fog történni, természetesen más-más tanuláshoz kedvet csináló motivációval.
A betűtanítást mindig megelőzi a hangtanítás.

A betűtanulás lépései:

  1. Az eseményképről szövegalkotás, szógyűjtés.
  2. A tanult hangot tartalmazó szavak keresése.
  3. Az alapszó kiválasztása (tárgyképen/hívóképen szerepel, a leírt szóval/szóképpel).
  4. A hang leválasztása a szóból.
  5. Hang és betű megfeleltetése.
  6. Nagy- és kisbetűk egyeztetése.

Később több betűnél már lesznek hangösszevonások, betűösszevonások, több szótagú szavak olvasása...

Hangoztatásnál tisztán hangoztatunk, a mássalhangzókat minden mellékhang nélkül mondjuk (pl. t, és nem vagy ).

Hangösszevonás

Múlt hét végén és ma is hangösszevonást végeztünk.


Minden képet megnevezünk.
Hangoztatjuk a szó első hangját, majd szép fokozatosan együtt kiejtjük a hangokat, melyekből új szavak lesznek. Minden létrejött szót értelmezünk is.

Megtanultuk, hogy a mi szót mondhatjuk több emberre, vagy kérdezhetünk is vele. A ma az időt jelzi. Az ár lehet valaminek a pénzbeli értéke, nagy kiáradt víz vagy cipészszerszám. Az ér a testünkben a vért szállítja, de érnek nevezzük a pataktól jóval kisebb folyóvizet is.

1 zsák bolha

Ma elkészültek az Első iskolaévem fotók. Nagyon ügyesek voltak a gyerekek és jó viselték a napot. A mi termünkben fényképezték mindhárom első osztályt, így mi két órán a másik két elsős teremben voltunk. Szépen dolgoztak. :)
Készítettem én is képeket, osztályképeket. Az egyik egy kicsit komolyabb, a másik vidám (ezen igazán önmagukat adják). :D
A beállításban nem volt rendszer, úgy próbáltam, hogy mindenki látszódjon.



Viki néni beteg.
Ezekkel a képekkel kívánunk Neki mielőbbi jobbulást!

2010. okt. 8.

Már unjuk...

- Tanító néni! Tegyél fel új képeket a blogra, már unjuk a régieket!
:D



Új frizurával érkeztem kedden.
-Tanító néni! Miért áll égnek a hajad?
-Belecsapott a villám... ;)
-Tényleg? (nagy ámulás)
-Dehogy! El ne hidd! :)


Délután besétált elém a kisfiam a nagymamival az iskolába. Bejöttek a terembe is.
A gyerekek kedvesen körülállták.
Egyikük megkérdezte:
-Tanító néni, ő a testvéred?
(Igazán hízelgő... :D)

Az udvaron


foci


csajok


nemsorakozó


(nem sikerült mindenkiről fotót készíteni, legközelebb azokat a gyerkőcöket kapom lencsevégre... ;D)

Üzenőfüzet

Kérjük a Szülőket, hogy a gyerekek egészségügyi kiskönyvét szíveskedjenek behozni hétfőn (X.11.). Az iskola Védőnője az eddigi védőoltások dokumentálása után visszajuttatja.

2010. okt. 6.

Üzenőfüzet

2010. október 11-én, hétfőn délelőtt fényképezés lesz az iskolában.
Első iskolaévem fényképcsomagot lehet rendelni.
A csomag tartalmaz 3 db levelezőlap nagyságú, és 2 db tablókép nagyságú fotót.
Ára 1200 Ft.


Színházbérletet lehet igényelni.
5 előadás 2000 Ft (ez két részletben fizethető)
A iskolából kíséretet biztosítunk, és színházi napokon a gyerekek visszaérnek az iskolaotthon végére, tehát nem kell később jönni értük.
Az előadások címét a tanteremben meg lehet nézni a színház plakátján.

2010. okt. 5.

Helyes ceruzatartás


Az egyik édesanya kérésére mutatom. :)
Három ujjal fogjuk a ceruzát, az alsó harmadában. A középső ujjal alátámasztjuk. A felső része a hüvelykujj és a mutatóujj hajlatában pihen.

Munka közben





2010. okt. 4.

Üzenőfüzet

X. 7. (csütörtök) 15.30 - Kisállatkiállítás
X. 8. (péntek) 16.00-18.00 - alsós Sulidiszkó
Jövő héten - papírgyűjtés
(nem kell különválogatni a színeset, kérjük, hogy kössétek össze a papírokat)


Kérésünk lenne a Szülők felé!

Nem szeretnénk a gyerekeket napközben az iskolabüfébe kiengedni.
Ennek több oka is van:
- az iskolaotthonban a gyerekek háromszor kapnak étkezni
- minden zsebpénzüket édességekre költik
- nem érnek vissza a szünetről a tanórák kezdésére a hosszú sorok miatt
- a pénzüket elvesztik, esetleg elveszik tőlük

Ha lehet, reggelizzenek a gyerekek, mielőtt iskolába jönnek, de van idő az első óra előtt is étkezni a tanteremben. Ilyenkor bejöhetnek a Szülők is vásárolni nekik a büfében.
Megértéseteket köszönjük!

Mumus



A fecskevonalat vázoltuk. Mumus volt ez a betűelem, féltek tőle. Nem volt rá okuk, az osztály nagy részének elsőre is meglepően szépen megy. :)
Akinek pedig nem, azzal még sokat gyakoroljuk. Akinél szükséges volt, megfogtam a kezét, és többet leírtunk együtt. Nem is a munkafüzettel kezdtük, hanem egy fénymásolt feladatlappal.
Ami nekem is kihívás volt, egy balkezes leányzónkkal együtt írni a fecskevonalat. :)



A szótagoláshoz, hangkereséshez pedig ilyen feladatlapokat szoktam fénymásolni. Mindegy mi a feladat eredeti célja (itt a játékokat kellett kiválasztani és színezni), mi mindenből szótagolást, hangokra bontást varázsolunk! :)



Az egyik kolléganőm adta az ötletet (és milyen igaza van), hogy ne aláhúzzam a nem helyesen írt, csúnya betűelemeket (később betűket), hanem inkább a szépeket keressem meg és apró csillaggal jelezzem. Így a gyerekek, ha megnézik a füzetüket, nem a rossz rögzül a fejükben, hanem a jó. Így láthatják, a többinek is ilyennek kell lennie.
Mindig tanul az ember. :)
Ezért a sok apró csillag a füzetekben. Minden gyereknél akad legalább egy jó (többnyire több is).
Persze azért a nagy csillag az igazi, mert akkor minden sorral elégedett vagyok!

2010. okt. 3.

Jutalom


Ezeket az érmecskéket gyűjthetik a gyerekek karácsonyig. Akkor az első 3 gyerkőc, aki a legtöbbet gyűjtötte, egy kis ajándékot kap. :)
Névre szóló borítékokban fogjuk tartani, amit már ki is díszített mindenki a saját ízlése szerint.
Minden érmet ki is színezhetnek majd.

Sorakozó, rendrakás

Költöttem két versikét az osztálynak a gyorsabb sorakozó és rendrakás eléréséért.
Én még mindig papírról olvasom a saját soraimat, ők már kívülről fújják! :D
Többnyire eredményesek, de volt már, hogy feleslegesen mondtuk el...


Rendrakó-vers

Az asztalról gyorsan elpakolok,
Tanító néninek szótfogadok.
Rend a lelke mindennek,
Van helye könyvnek, füzetnek.
A tolltartót is összerakom,
Ne legyen a pad alatt papírhalom.
Folyton azon jár az eszem,
Hogy az üzenőben csillag legyen.


Sorakozó-vers

1, 2, 3 - keresem a párom.
Egyenesen állok, igazodom,
Hogy lökdössenek azt nem hagyom.
Mire tanító néni idenéz,
Gyönyörű legyen az egész!

Zsongóka



A szabadidős foglalkozásaink is részben irányított órák. Részben, mert ilyenkor a gyerekek játszanak, azt rajzolnak, amit szeretnének, pihennek. De olykor adok nekik konkrét feladatot, amit jutalomért cserébe, önszorgalomból el lehet végezni, nem kötelező.
A minap Gábor Emese: Gesztenyebábu verséhez kértem a vállalkozó kedvűektől egy kis rajzot.
Mindenki rajzolt a dallamos kis versikéhez:

Gábor Emese: Gesztenyebábu

Zöld sünitüskés
Barna kis ember,
Pálcikalábon
Merre igyekszel?

Gyesztenyefámnak
Hull a ruhája,
Rőt falevélen
Kúszom utána.

Hangutánzás

A betűtanulásnak lesznek hívóképei. A hangtanulás időszakában hangutánzó hangokat ábrázoló képeket használunk.
Minden hanghoz kerestem egy versikét, mondókát, ami viszonylag többet tartalmaz az adott hangból. Ezeket mindig megtanuljuk, időnként mondogatjuk. Fel is írom a táblára, bár ennek inkább csak az a haszna, hogy jómagam memorizáljam. :D

Már mindegyik hangot megismertük (mindegyiket tisztán ejtjük, magánhangzó mellémondása nélkül pl. m - nem pedig mö).

M - a mackó hangja
C - a cica hívása
F - a cica fújó hangja
P - a pipázó bácsi pöfékelése
D - a dob hangja
Cs - a csöpögő csap hangja
S - a szél susogása
Sz - a kígyó hangja
Z - a darázs/méh zúgása
R - a repülő hangja

Eddig ezeket a versikéket tanultuk a hangokhoz:

M

Mackó brummog,
irgum-burgum.
Bundám rongyos,
azért morgom.

C

Mondok kilenc állatot,
c betű van benne.
Mondjad velem hibátlanul,
mintha könnyű lenne.
Cápa, fácán, boci, paci,
cinege meg katica.
Koca, cinke, pici maci.
Mondd utánam Lacika!

F

Füles fóka,
ügyes fóka.
Labdát kerget
nótaszóra.

Z

Őszi éjjel izzik a galagonya,
izzik a galagonya ruhája.
Zúg a tüske, szél szalad ide-oda,
reszket a galagonya magába.

Cs

Csacsi húz kicsi kocsit,
kicsi kocsi nyekereg.
Hej, te gazda, lusta gazda,
zsírozd meg a kereket!

Mondjuk a versikéket hangerő, tempó változtatásával, viccesen (eljátszva), artikulálva (ilyenkor azt mondom, hogy most urak vagyunk).

Törd a szót?



Több szülő is megkérdezte már, mit is csinálunk mi tulajdonképpen, amikor az olvasókönyv apró rubrikáiba vonalakat húzgálunk és köröket rajzolunk, látszólag minden rendszer nélkül. És mi is az a szótörés?
Semmi ördöngösség nincs a dologban és bizony logikája is van.
Amikor a szavakat törjük, egyszerűen szótagolunk. A törés elnevezéssel csak segítjük a feladat jobb megértését a gyerekek számára. Mi mindig tapsolunk is mellé, és még mozgunk is kicsit hozzá jobbra-balra. Ha hosszú a szó, olykor kérem a gyerekeket, hogy ne tapsoljunk, hanem minden szótagra nyissuk ki egy-egy ujjunkat, így végül könnyebb lesz megszámolni, hány szótagból is áll az a hosszú szó.
Megtanultuk, hogy a szavakat először nagyobb részekre > szótagokra bontjuk, majd tovább szedjük apró hangokra. A szótagolás már megy minden gyereknek önállóan is, a hangokra bontást együtt végezzük.

Nagy öröm, hogy van egy méretes, gurítható abakusz a termünkben, így azon szoktam mutatni a gyerekeknek a szótagra és hangokra bontást. De törtem már darabokra hurkapálcát is e célból. És kiváló segédeszköz ilyenkor a sok gesztenye. Bármit (korongokat, pálcikákat, fogpiszkálót, gyöngyöket, kisautókat, gyurmát...) fel lehet használni a játékos tanuláshoz, hogy a gyerekeket motiváljuk és érdekesebbé tegyük az egy idő után monotonná váló, de fontos feladatot.

Először megnevezzük, mit látunk a képen.

ALMA

Törjük/szótagoljuk a szót.

AL-MA

Megállapítjuk, hogy kettőt tapsoltunk, a szó két szótagból áll. A könyv rubrikáját két részre osztjuk egy álló egyenessel. Ha három, akkor három részre, ha négy szótag, akkor négy részre...


Az egyes szótagokat tovább bontjuk hangokra.

A L - M A

Annyi karikát rajzolunk a rubrika egyes részeibe, ahány hangból az adott szótag áll.
Időnként be is színezünk egyet-egyet. Olyankor egy adott hangot keresünk. A könyvben gyerekekről készült fotók segítenek a hangkeresésben. Az ő szájtartásuk segít, hogy épp é vagy a, vagy í stb. hangot kell keresni.

Minden esetben újra össze is rakjuk a szót. Elbetűzöm nekik. Aztán a szótagokat mondjuk végig. Majd folyamatosan mondjuk ki a szót.

Amit most itt leírtam
a hangoztató-elemző-összetevő módszer, szótagolással.
A mi olvasástanulásunk nem betű, hanem hangtanulással kezdődik.

Mivel sokáig érdemes és kell gyakorolni ezt az előkészítő feladatot, próbálom változatossá tenni.
Néha teljesen más típusú feladatlapok rajzait szótagoljuk.
Vagy babzsákot dobok nekik és ha a babzsákkal dobott szót elszótagolták, akkor dobhatják vissza.
Időnként írólapra rajzolunk apró rajzokat, azok neveit törjük.
Vagy épp egy szólánc játék során, aki kiesik e játékból kap szótagolást.

2010. okt. 1.

Mit visz a kishajó?

Liccs-loccs, liccs, loccs, megérkezett a kishajó.
Honnan jött?
A konyhából.
Mit hozott?
Finomságokat.

Mondjatok ételneveket!

PALANCSINTA

Tündérek

-Tanító néni, ha hosszút ugrunk akkor tulajdonképpen olyankor repülünk?
-Végül is, ráfoghatjuk. :)
-Akkor, ha repülök, miért ne lehetnék tündér?

Tanító néni, gyere...

-Tanító néni, gyere, segíts rajzolni!
-Mit rajzolsz?
-Menyasszonyt. Segíts megrajzolni a fátylát. Ülj mellém! De sokáig kell ám itt ülnöd!
-Rendben.
-Mit rajzoljak még rá?
-Rajzolj csokrot a kezébe!
-Nem rajzolok. Pont letette, mert megy a vőlegényével táncolni...
:)

A 2010/2011. tanév rendje

A 2010/2011. tanévben a szorgalmi idő első tanítási napja 2010. szeptember 1. (szerda), utolsó tanítási napja 2011. június 15. (szerda).

A tanítási napok száma 183 nap.

Az őszi szünet 2010. november 2-től november 5-ig tart. A szünet előtti utolsó tanítási nap október 29. (péntek), a szünet utáni első tanítási nap november 8. (hétfő).

A téli szünet 2010. december 22-től 2011. január 2-ig tart. A szünet előtti utolsó tanítási nap 2010. december 21. (kedd), a szünet utáni első tanítási nap 2011. január 3. (hétfő).

A tavaszi szünet 2011. április 21-től április 26-ig tart. A szünet előtti utolsó tanítási nap április 20. (szerda), a szünet utáni első tanítási nap április 27. (szerda).