2010. nov. 19.

Kiegészítés...

...az előző bejegyzéshez. A jövő héten is veszünk új betűket, de azok még nem fognak szerepelni a felmérésben.

2010. nov. 18.

Negyedév

Lassan vége az első három iskolai hónapnak. Jön a negyedéves értékelés. November végén, december elején kiosztjuk a tájékoztató füzeteket a gyerekek szöveges értékelésével.

Előtte felmérjük a tudásukat.

Olvasásból minden gyereket külön-külön meghallgattam. Az eddig tanult néhány betűt kellett felismerniük, egy és két szótagú szavakat kiolvasniuk. A szülők megnyugtatására közlöm, minden gyerek teljesítette a feladatot (kivéve persze a betegség miatt hiányzókat-a felmérőt csak akkor iratom meg, ha ők is teljesítik majd a feladatot). Minden gyerek felismeri az eddig tanult betűket, a szavakat is ki tudja olvasni, igaz van aki lassabban, döcögősebben, van aki pedig már betűzés nélkül, folyamatosan. De ez teljesen normális. :)
Az i és l betűket többen összekeverik, ennek oka, hogy a l betű még új, és megzavarja őket az i nagy nyomtatott alakja. Nem tartom jónak, hogy a nagybetűs alakot is tanítani kell a betűkkel, írni pedig nem írjuk. Jó volt a mi gyerekkorunkban, hogy a nagybetű kicsi alakban volt írva, de vörös színnel különböztették meg a nevek, mondatok elején. Most a magánhangzók és a mássalhangzók vannak színnel jelölve (mássalhangzók zölddel, magánhangzók pirossal). Ennek is van előnye természetesen.

Ügyesen fújja az osztály a magánhangzókat (még mankók a hívóképek), tudják, hogy 14 magánhangzó van a magyar ábécében, 7 pár. A párok egyike rövid, a másik pedig hosszú. Ügyesen hangoztatják, a különbség is hallatszik az időtartamban. :)

Talán a többi osztály előrébb jár betűtanulásban, de én nem szeretnék rohanni vele. Még most is bizonytalanok, néhány betű után, nem látom értelmét, hogy egyszerre sokat vegyünk. Csak hadd rögzüljön szépen, amit eddig megtanultunk és álljon össze a fejükben, hogy mit is csinálunk. Ha délelőtt vagyok velük, akkor heti 3 betűt veszünk, délutános héten pedig egyet és a többivel együtt gyakoroljuk.

Jövő hét elején írásbeli felmérés is lesz. Akkor iratom meg a gyerekekkel, ha visszajönnek a hiányzók. Reményeim szerint (és a szülők visszajelzései alapján) kedden már mindenki jön iskolába (persze a vírus dönt).
A felmérést az olvasókönyv feladataiból állítottam össze. Két csoport lesz. Többnyire olvasást felmérő feladatok lesznek, de lesz írás is benne. A beadott füzetekből egyet dolgozatfüzetnek neveztem ki, ebben fogunk dolgozni. Javítás után hétvégére hazaadom megnézni. Minden feladatért pontot kapnak a gyerekek, majd a végén százalékolom a munkájukat (de az is leírom, milyen érdemjegyet érne).

Feladattípusok:

1. Írott betűket, betűkapcsolást kell lemásolnia a gyerekeknek írottan.
2. Nyomtatott betűket, betűkapcsolást kell lemásolniuk írottan.
3. Nyomtatott szavakat kell összekötni az írott párjukkal.
4. El kell olvasni a megadott szót és lerajzolni.
5. Kép alatt szereplő szavak közül alá kell húzni a kép nevét.
6. Képeket kell a megfelelő betűkhöz kötni (hallod benne?).
7. Képeket kell a megfelelő szótaghoz kötni (hallod benne?).

Ha a gyerekekkel végigolvastatjátok többször az utolsó lecke szavait, esetleg néhányat kiírtok a füzetbe és ott meg kell oldania a gyerkőcnek, akkor nem lesz semmi gond a jövő héten! :)

Az olvasásnál lehet betűzni, nem szükséges rögtön folyamatosan kiolvasni a szavakat (nem is megy minden gyereknek).

Így szoktuk közösen:

pl. al-ma

Először kibetűzzük az első szótagot: a-l, majd összeolvassuk - al.
Aztán a második szótagot: m-a, ma.
Aztán a kiolvasott szótagokat mondjuk ki: al-ma.
Majd összeolvassuk: alma.

Ha bármi kérdésetek van, nyugodtan szóljatok! Tessék bátrabbnak lenni, és írjatok megjegyzéseket a bejegyzésekhez, hogy tudjak segíteni!!
Köszönöm! :)

2010. nov. 15.

Számítástechnika







Norbi tanárbácsinak nem csak a számítástechnika, hanem a fotózás is a szenvedélye.
Mi mindkét ténynek örülünk.
Íme 2in1: számítástechnika óra fotózva! :)

Büszkeség


Ádámunk egy napon sok-sok gyönyörű éremmel érkezett az iskolába. Úszóversenyen nyerte. Nagyon büszkék vagyunk rá!
Ezen felbuzdulva a többiek is hoztak díjakat, okleveleket.
Láttunk okleveleket angol nyelvtudásról, táncteljesítményről. És többen büszkén hozták el szüleik díjait. Fogathajtó versenyen, autóversenyen, kézilabda, futball mérkőzésen nyert kupákat, díjakat...

Angol óra










Az osztály egy része már első osztály első félévétől tanul angol nyelvet.
Ági néni remek, változatos órákat tart a gyerekeknek.
Különleges eleme az óráknak az interaktív "varázstábla" (projektoros, érintőképernyős tábla, hanggal az angol programhoz). :)
A fotózott órán volt bemutatkozás, színfelismerés/megnevezés,
Az interaktív táblán memória játék és tárgyak megnevezése.
Játék tárgyakkal és éneklés.

Szabadidő - pillanatképek




Nagyon elmélyülten (is) tudnak játszani, beszélgetni, rajzolni. :)

Fegyelem és jutalom



Készítettem a gyerekeknek egy jelzőlámpát, ami segít eligazodni az órák között.
Amikor a pirosat nyitom ki, akkor tanulunk. A piros-tilos. Azaz olyankor tilos beszélgetni, fecsegni, jelentkezni kell.
A sárga az önálló tanulást jelenti, ez gyakran a pirossal együtt van nyitva.
A zöld a szabadidős tevékenység színe.
Így kiküszöböltük a százszor elhangzó kérdést: "Most mi jön?"
Helyette most az van, hogy: "Tanító néni elfelejtetted kinyitni a zöldet/pirosat/sárgát!"
;D




Sokszor jutalmazunk. Teljesítményt, magatartást egyaránt. Persze többnyire a magatartást, mert ha jó a viselkedés, a figyelem, akkor egyértelmű, hogy a tanulás is jobban megy. Kapnak a gyerekek csillagot (pirosat, aranyat, ezüstöt - dőzsölünk!), piros pontot, feketét. Érmeket (ezeket karácsonyig gyűjtik és az első három legtöbbet gyűjtő gyerek kap egy kis meglepetést tőlem).
Az egérkét pedig az a gyerek viheti haza egy hétvégére, aki egész héten jól viselkedett. Sokszor nem a legeslegjobb gyerek kapja, hanem aki önmagához mérten nagyon sokat változott. Van, akinek jutalom a mindig jó viselkedéséért, van akinek pedig ösztönzés, hogy mindig igyekezzen.

Mindig színes...



a tantermünk. :)
Készítettünk már Noé bárkájára állatokat. Esős időben pöttyös gombák nőttek a falon, most tökfejek gurulnak rajta vidáman. :) Hamarosan pedig valószínűleg ellepnek bennünket a Mikulások, angyalok...

2010. nov. 5.

:(

Újabb betegségroham érte el a családomat, egész héten hányás, hasmenés, ezért a további hallgatás a blogon. Amint időm, erőm engedi frissítem.
Köszönöm a türelmet!
Remélem az osztály remekül tölti/töltötte az őszi szünetet! :)